Wachttijden
Onderstaande wachttijden worden maandelijks bijgewerkt.
*Laatst bijgewerkt : 09-09-2024
- Wachttijd tot intakegesprek: wachtlijst voor onbepaalde tijd gesloten
- Wachttijd na intakegesprek tot aanvang behandeling: wachtlijst voor onbepaalde tijd gesloten
Openingstijden
- Maandag 8:30 – 17:00
- Dinsdag 8:30 – 17:00
- Woensdag 8:30 – 17:00
- Donderdag 8:30 – 17:00
Spreekuren
Voor aanmelding of andere vragen kun je me bereiken op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tussen 8.30 en 9.00 u of tussen 12.45 en 13.15 u. Mocht je me niet kunnen bellen op een van deze tijden, dan kan je me altijd een mailtje sturen. Ik check mijn mail dagelijks.
Waarneming
Tijdens mijn vakantie neemt een van mijn collega’s van De Nieuwe Dreef mij waar tijdens kantooruren en werkdagen van desbetreffende collega. Wanneer je mijn een mail stuurt, ontvang je automatisch een reply met de gegevens van de collega die mij waarneemt.
Crisis
Binnen openingstijden (ma, di, wo, do van 9.00–17.00u):
Kun je mij telefonisch bereiken op: 06-15281635
Lukt het niet om mij direct te bereiken omdat ik in gesprek ben of afwezig vanwege andere redenen, neem in dit geval contact op met je huisarts of de huisartsenpost.
Buiten kantoortijden
Kunt u contact opnemen met Spoedpost Haarlem : 023-2242526
Voor levensbedreigende situaties bel je 112
Beroepscode en klachten
Spreekuren
Het wettelijk vereiste privacy- en klachtreglement is van kracht. De geheimhoudingsplicht is geregeld in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), de Beroepscode voor psychotherapeuten. Als je een klacht over jouw behandeling hebt, dan kun je dat altijd bespreekbaar maken tijdens de therapie. Misschien heb je andere verwachtingen van de behandeling of van mij, of heb je op enig moment het gevoel dat de behandeling op een dood spoor terecht is gekomen. Als je ergens ontevreden over bent, kun je dat altijd bespreekbaar maken. Dat blijkt achteraf altijd veel op te leveren.
Als je ontevreden bent over de afhandeling van jouw klachten dan kun je gebruik maken van de klachtenregeling van de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychotherapeuten.
We zijn als behandelaars gehouden aan onze beroepscode. Dit wil zeggen dat alles wat je ons toevertrouwt in de intake en behandeling onder beroepsgeheim valt. Zonder jouw toestemming worden er geen mededelingen gedaan aan derden. Een uitzondering hierop is de berichtgeving aan jouw huisarts/verwijzer. Standaard informeren wij jouw huisarts bij het begin en bij de beëindiging van jouw behandeling middels een brief. Je krijgt deze brief altijd vooraf te lezen en er wordt jouw toestemming gevraagd, voordat deze verzonden wordt.
Kosten / vergoeding
Sinds 1 Januari 2022 worden de kosten voor de GGZ-zorg vergoed volgens het Zorgprestatiemodel. In de brochure kunt U spelregels lezen.
In bijgaande tarievenlijst kunt U de tarieven vinden die van toepassing zijn binnen mijn praktijk. Deze tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit.
Mijn praktijk heeft met een groot aantal verzekeraars een contract. In bijgaande lijst kunt U vinden met welke verzekeraars een contract is afgesloten. Deze verzekeraars hanteren als basis de hiervoor genoemde NZA-tarieven. Echter elke verzekeraar werkt met een eigen “kortingspercentage” op deze NZA-tarieven.
Als U verzekerd bent bij een verzekeraar, waarmee mijn praktijk een contract heeft afgesloten, zal de declaratie voor de behandeling rechtstreeks naar de verzekeraar gaan. U wordt achteraf door Uw verzekeraar geïnformeerd over de door mij gedeclareerde kosten. U zult zien, dat bij de verzekeraar in rekening gebrachte kosten een korting is toegepast, conform het contract dat mijn praktijk met deze verzekeraar heeft afgesloten
Als U niet bent verzekerd bij een gecontracteerde verzekeraar worden de kosten middels een factuur bij U in rekening gebracht. Op deze factuur worden de NZA-tarieven gehanteerd. Vervolgens kunt U in de meeste gevallen deze factuur bij Uw verzekeraar declareren. Afhankelijk van uw polis zal uw verzekeraar 75% tot 100% van de kosten vergoeden. Laat U hierover goed informeren door Uw verzekeraar vòòr aanvang van de behandeling.
Voorwaarden voor vergoeding
Alle benodigde zorg binnen de vrijgevestigde GGZ wordt vergoed via de Basisverzekering, mits er is voldaan aan de voorwaarden van de verwijzing, hieronder:
- Behandelingen binnen de vrijgevestigde GGZ worden uitsluitend vergoed wanneer er sprake is van een vastgestelde diagnose (stoornis) volgens de DSM 5. Psychische klachten zijn niet voldoende om gebruik te maken van verzekerde zorg binnen de GGZ.
- Doorverwijzing kan alleen via een huisarts, bedrijfsarts, jeugdarts, medisch specialist, of arts voor verstandelijk gehandicapten
-
- In de verwijsbrief moet duidelijk staan wie is verwezen en waarom.
- In de verwijsbrief moet duidelijk staan wie is verwezen en waarom.
-
- Een verwijzing is één jaar geldig
- Voor vervolgbehandelingen (indien nodig) die vallen onder dezelfde diagnose is geen nieuwe verwijsbrief nodig. Tenzij de behandeling voor meer dan één jaar wordt onderbroken.
Behandeling van niet alle psychische klachten komen voor vergoeding door de verzekeraar in aanmerking. Laat U hierover goed informeren door uw verzekeraar. Over dit onderwerp is ook informatie te vinden op de website Zorgwijzer.nl
Eigen risico
Er geldt voor iedere verzekerde jaarlijks een eigen risico. Voor 2024 bedraagt deze € 385. Dit eigen risico geldt voor alle gedeclareerde hulp tezamen. Als je dus al andere ziektekosten hebt gedeclareerd, zal het resterende eigen risico lager zijn. Als je al meer dan € 385 hebt gedeclareerd, zal de door mij in rekening te brengen kosten dus niet meer leiden tot extra kosten voor jouzelf. De door mij gedeclareerde kosten vallen ten laste van het verzekeringsjaar waarin de behandeling is gestart. Let hierop bij de beoordeling of de drempel van het eigen risico al is behaald of niet.
Declaratie en Privacy
Standaard wordt de DSM-IV diagnose vermeld bij alle declaraties bij gecontracteerde verzekeraars.
Je kunt middels een ondertekende Privacyverklaring regelen, dat ik de DSM-IV diagnose niet meestuur met de declaratie. Dit systeem biedt echter geen absolute privacy, omdat de verzekeraar via het door mij gedeclareerde bedrag wel kan uitzoeken welke DSM-IV diagnose ik heb vastgesteld. Daarom zijn er ook cliënten die uit privacy overwegingen de kosten niet bij hun zorgverzekeraar declareren, maar besluiten deze zelf te betalen. Voor deze cliënten hanteer ik ook de hierboven genoemde tarieven.
Er is voor jouw afspraak minimaal een uur gereserveerd in de agenda. Als je niet verschijnt op een afspraak, betekent dit dat ik niemand anders kan behandelen tijdens dit voor jouw gereserveerde uur. Ik heb immers geen cliënten in de wachtkamer zitten, die jouw plaats kunnen overnemen. Dat is jammer voor de cliënten die op de wachtlijst staan. Hierdoor duurt het nog langer voordat zij aan de beurt zijn. Daarom hanteer ik een No Show regeling voor cliënten, die niet tijdig afzeggen voor een geplande afspraak. Als je later dan 24 uur afzegt voor een afspraak (ook bij overmacht) zal ik hiervoor € 100 No Show in rekening brengen. Deze kosten kun je niet declareren bij je verzekeraar.